Thuis maken

Veel mensen vinden het leuk om zelf hun pesto e.d. te maken. Vaak ontbreekt het echter aan tijd of recepten. Op de site van Thuis maken kun je diverse recepten vinden om zelf gerechten te maken. De meeste recepten zijn gestuurd door foodliefhebbers. Mensen die ook van koken houden en vaak ook een eigen blog bijhouden.

Thuis maken is een initiatief van Irene van Gent en Ianna Niemeijer. Beide zijn foodliefhebbers met een eigen blog. Door het ontvangen van diverse recepten is het mogelijk geworden om een e-book samen te stellen. Dit e-book kun je downloaden op hun site. Het is een mooi e-book geworden met leuke recepten erin. Een aanrader voor als je van koken houdt en het leuk vindt om nieuwe dingen uit te proberen.

 

Geplaatst in Boeken | Getagged , , , | Een reactie plaatsen

Minder eten door een ‘eraf loop’ menu kaart

Tegenwoordig kun je in kooktijdschriften ook het aantal kilocalorieën vinden dat een gerecht bevat. In Amerika is het ook zo dat menukaarten deze gegevens bevat. Wat nu nieuw is, is dat erbij staat hoe lang je moet bewegen om dit aantal kilocalorieën te verbranden. Het zorgt er daardoor voor dat mensen minder gaan eten dan ze anders zouden doen. Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek.

In het onderzoek gebruikten de onderzoekers vier groepen testpersonen. De eerste groep kreeg een kaart zonder voedingswaarden, de tweede had een kaart met informatie over de calorieën. En de derde groep kreeg een kaart met daarop het aantal minuten en op de vierde kaart het aantal kilometers dat je moet lopen om de snacks te verbranden. Na afloop bleek dat de groep die wist hoeveel ze moesten lopen, kozen snacks met minder kilocalorieën dan de andere groepen.

Ik vind het grappig om te lezen dat het aantal minuten lopen dus kennelijk veel meer leeft bij mensen dan alleen het aantal kilocalorieën te noemen. Dat is ook wel logisch, omdat het aantal minuten veel duidelijker is voor de meeste mensen.

Meer lezen over dit onderzoek kun je in het volgende artikel.

Geplaatst in Nieuwsberichten over voeding | Getagged , | Een reactie plaatsen

Boekrecensie: Wat zou Mylène zeggen?

Het boek Wat zou Mylène zeggen? is een nieuw boek met daarin tips om gezonder te gaan eten en om af te vallen. Het is geschreven voor Mylène Ruiters. Ze is voedingsdeskundige en ook ervaringsdeskundige op het gebied van eetproblemen.

In het boek staan eigenlijk geen nieuwe inzichten, maar het is leuk geschreven. Er staan handige tips en leuke opdrachten in. Ook vindt je er een aantal weekmenu’s in. Het is echter meer bedoeld als idee hoe je kunt variëren dan dat je de menu’s klakkeloos opvolgt.

Het uitgangspunt ‘Ik mag alles eten’ is natuurlijk ook een mooie gedachte. Want bijna elk dieet draait om wat je niet mag eten. En als je iets niet mag, hoe graag wil je dan juist dat eten wat niet mag? Dus als je uitgaat van de gedachte dat je alles mag eten, dan moet je dus leren om de juiste keuzes te maken. Het boek biedt je handvatten om dit te bereiken.

Ik vond het een leuk boek om te lezen.

 

Geplaatst in Boeken | Getagged , , | Een reactie plaatsen

Samen eten bevordert de groente inname bij kinderen

Eigenlijk is het een open deur, uit recent onderzoek is namelijk gebleken dat kinderen die met hun ouders aan tafel eten meer groenten eten dan kinderen die dat niet doen. Het is dus zo dat ouders en ook oudere broertjes en zusjes fungeren als voorbeeld voor de jongere kinderen.

Dat is ook heel logisch. Als je consequent met elkaar aan tafel eet, zien de kinderen dat jij als ouder ook goed de groente eet. Het is bovendien gezellig om met elkaar aan tafel te eten in plaats van voor de tv. Je kunt met elkaar de dag doorspreken, eventueel vast bespreken wat er de volgende dag op het programma staat.

Buiten dat kinderen het voorbeeld van hun ouders volgen met het eten van groenten, is het ook een sociaal ding.

Wij eten zelf altijd met de kinderen aan tafel. Bij ons geldt de regel dat ze altijd moeten proeven van het eten dat ze krijgen. Mochten ze het niet willen of lusten, dan moeten ze in ieder geval zoveel happen nemen als jaren ze zijn. Dat werkt prima. Je moet soms een beetje aanmoedigen, maar dat is niet erg. Het is leuk om te zien dat ze toch iets gaan proeven dat ze eerst niet zouden willen proberen. En hierbij geldt dat de aanhouder wint.

Wil je meer lezen over het onderzoek? Het staat in het volgende artikel te lezen.

Geplaatst in Nieuwsberichten over voeding | Getagged , , | Een reactie plaatsen

Hoe gaat het met je goede voornemens?

Het begin van elk nieuwjaar staat bekend als de tijd dat mensen goede voornemens hebben om dingen dit jaar nu eens anders te doen dan voorgaande jaren. Hoe gaat het met jouw goede voornemens?

Ik heb zelf voor dit jaar ook een aantal goede voornemens gemaakt:
- meer tijd voor mezelf nemen
- zo suikervrij mogelijk eten
- meer bewegen door regelmatig op de fiets naar mijn werk te gaan
- door vaker op tijd te gaan slapen
- met koffie te minderen

Waarom heb ik voor deze voornemens gekozen?
Afgelopen twee jaren heb ik opleidingen gevolgd naast mijn werk en gezin en ik ben een eigen bedrijf gestart. Dat is behoorlijk intensief geweest. Nu is het tijd om ook meer tijd voor mezelf te nemen. Dat betekent dat ik af en toe een avond niets hoef te doen, maar gewoon mag lezen of tv kijken. Ook zal ik regelmatiger een afspraak maken om met een vriendin naar de stad te gaan om een hapje te eten.
Suikervrij eten heb ik vorig jaar ook gedaan. Langzamerhand is het erin geslopen om toch weer dingen met suiker te gaan eten. Vandaar nu zo suikervrij mogelijk. Het is tegenwoordig bijna ondoenlijk om helemaal suikervrij te eten. Dat lijkt me een mooi doel!
De afgelopen maanden ben ik al vaker een of twee keer per week op de fiets naar mijn werk gefietst. Ik vond het heerlijk, het is wel een uur fietsen enkele reis. Dus een prima manier van lichaamsbeweging. Door verschillende dingen zoals slecht weer of te donker om in mijn eentje over een stil industrieterrein te fietsen, is dit een beetje naar de achtergrond gegaan. Maar dat ga ik veranderen. Bij goed weer ga ik gewoon op de fiets! Ik houd je op de hoogte of het gaat.
Op tijd gaan slapen is voor mij echt een uitdaging. Ik heb een man die nogal een avondmens is. Omdat ik het dan wel gezellig vindt om samen nog even te kletsen of een drankje te doen, ga ik vaak te laat naar bed. Ik heb best wel wat slaap nodig. Dus ga ik door de weeks eerder slapen.
En tot slot minder koffie drinken. Ik houd erg van koffie, heb ook geen last van de cafeïne, maar teveel koffie is niet goed. Dus maximaal 3 kopjes voor mij.

Om te zorgen dat mijn voornemens gaan werken, heb ik afspraken met mezelf gemaakt. De intentie is er om bovenstaande punten aan te pakken, mocht het een keer niet lukken, dan is dat niet erg en pak ik het meteen daarna weer op. Verder is het belangrijk om – zeker in het begin – elke dag opnieuw tegen jezelf te zeggen wat je ook alweer wilde doen. En om af te spreken met mezelf wanneer ik ga fietsen. Dan wordt het concreet.

Wat zijn jouw goede voornemens en hoe zorg je ervoor dat je ze kunt volhouden?

Geplaatst in Diversen | Getagged , | Een reactie plaatsen

Boekrecensie: Eet mij

In de film Alice in Wonderland at Alice al eens een cakeje waarop ‘eet mij’ stond. Door het eten van dat cakeje werd ze heel groot en kon ze alleen nog maar liggen. Tegenwoordig kun je ook overal aan voedingsmiddelen komen. Bij elk tankstation is er een ruime keuze uit vooral slechte voedingsmiddelen, in de supermarkten is de keuze helemaal niet meer te overzien.

In het boek Eet mij van Asha ten Broeke en Ronald Veldhuizen wordt de psychologie van het eten, diëten en teveel eten beschreven. Het is gemakkelijk leesbaar boek, waarin wordt uitgelegd dat we elke dag zoveel eetbeslissingen nemen, dat eetgewoonten gemakkelijk tot stand komen en maar moeilijk af te leren zijn, waarom ons lichaam geen verschil ziet tussen een dieet en een hongersnood.

Het is een prettig leesbaar boek met een uitgebreide uitleg over gebruikte bronnen. Het boek belooft je dat een bezoek aan de supermarkt nooit meer hetzelfde zal zijn. Het is inderdaad grappig om te lezen dat de supermarkten zodanig zijn ingedeeld en ingericht om het ons zo moeilijk mogelijk te maken. Omdat je vaak al een drukke dag achter de rug hebt en dan nog even snel boodschappen gaat doen, ben je een mooi ‘slachtoffer’ voor de supermarkten.

Een mooie eyeopener is ook om te lezen dat het feit dat je wel of niet dik bent ook deels te wijten is aan je genen. Dit is uiteraard geen vrijbrief om dan maar niets te doen aan je eventuele overgewicht. Het is dan zaak om extra goed voorbereid te zijn op de eetbeslissingen die we ongemerkt nemen. En het welbekende advies om te luisteren naar je lichaam kan eigenlijk ook overboord, ons lichaam is niet gewend om te luisteren naar zichzelf, het staat teveel bloot aan allerlei verleidingen die door slimme marketingtrucs aangeboden worden.

Absoluut een aanrader om dit boek te lezen!

Geplaatst in Boeken | Getagged , , | Een reactie plaatsen

Nieuw jaar, nieuwe kansen?

Allereerst een heel gezond nieuwjaar!

Heb jij ook allerlei plannen gemaakt die je dit jaar wilt gaan uitvoeren? Grote kans dat hierbij staat afvallen, meer bewegen of gezonder gaan eten. Nu de feestdagen achter de rug zijn, is er geen excuus meer om aan de slag te gaan met je goede voornemens. En van uitstel komt afstel…dus wat let je om aan de slag te gaan met je voornemens?

Afvallen
Wil je dit jaar nu eindelijk eens wat kilo’s kwijt raken? Heb je een bijzonder doel in gedachten? Bijvoorbeeld je trouwdag of wordt je 30 of 40 jaar? Dat is een goede motivatie om van start te gaan. Als BGN gewichtsconsulente kan ik je hierbij uiteraard heel goed helpen.

Meer bewegen
Vind je het lastig om een meer beweging in te plannen in je dagelijkse leven? Het is goed om te bedenken dat een dag uit 24 uur bestaat! En dat een half uur beweging per dag al een goed begin is. Je kunt dit heel gemakkelijk inbouwen in je drukke bestaan. Pak vaker de fiets, ga wandelen in je lunchpauze, haal die Wii eens tevoorschijn en ga daar mee aan de slag, pak een fitnesshoepel en ga 15 minuten hoepelen. Zo zijn er genoeg dingen te bedenken die je kunt doen.

Gezonde voeding
Denk jij dat je wel iets kunt verbeteren aan je huidige voedingspatroon? Of wil je tips om nu echt gezond te gaan eten? Met simpele tips en tricks kan ik je daarbij helpen. Je hoeft hiervoor geen langdurig traject in te gaan, ook een eenmalige voedingsanalyse kan hierbij al een goede start zijn.

Voor meer informatie wat een BGN gewichtsconsulente voor jou kan betekenen, kun je eens kijken op de site van Sana Vivendi.

Veel succes met het bereiken van je goede voornemens!

Geplaatst in Interests | Een reactie plaatsen

Tel geen calorieën, tel je genot!

Laatst volgde ik een interessante nascholing met als onderwerp Tel geen calorieën, tel je genot! De nascholing werd gegeven door Annette Aarts van het bedrijf Anders Eigen. Zij is bekend geworden van het succesvolle programma Liever Slank.

Tijdens de training werd het principe van de transactionele analyse uitgelegd. Dit is een manier om met bepaalde onderwerpen om te gaan. Zo ook met het onderwerp eten.

Hierbij kun je jezelf de vraag stellen welke rol jij oppakt ten aanzien van eten? Bijvoorbeeld de rol van kritische ouder die zegt: ‘zou je dat nou wel doen?’ als je bijvoorbeeld een paar dropjes wilt eten. De reactie van het vrije kind kan dan bijvoorbeeld zijn: ‘Ik doe het lekker toch, ik heb zin in drop!’. Terwijl het aangepaste kind zou zeggen: ‘Tja, ik hoor dat drop niet zo gezond is, dus ik kies wel voor een stukje fruit.’ En neem je de volwassen rol op je, dan zeg je iets als: ‘Ik heb zin in een dropje, dus ik neem er twee omdat ik weet dat ik er anders misschien teveel van zou eten.’

Al met al voer je in jezelf vaak gesprekken over het wel of niet eten van iets. Dit gaat dan vaak over de ongezonde dingen.

In de training werd ook stil gestaan bij het zogenaamde mindful eten. Ik heb daar al eerder iets over geschreven. Nu mochten we iets uitkiezen uit verschillende lekkernijen. En er goed van genieten en opeten als je daar zin in had. Elk hapje moest een 8 zijn, anders is het eigenlijk zonde om iets op te eten. Eigenlijk een leuke manier om tegen iets lekkers eten aan te kijken.

Welke rol pak jij met eten op?

 

 

Geplaatst in Diversen, Interests | Een reactie plaatsen

Nieuwe vitamine D adviezen

De Gezondheidsraad heeft kort geleden de suppletieadviezen voor vitamine D aangescherpt. De oude adviezen dateren uit 2008, hoog tijd dus om de adviezen eens onder de loep te nemen.

Nieuw zijn de adviezen voor:

  • Een vrouw die borstvoeding geeft, hoeft geen vitamine D-supplement meer te nemen.
  • Alle vrouwen tussen 50 en 70 krijgen het advies om een supplement van 10 microgram per dag te gebruiken.
  • Iedereen van 70 jaar en ouder krijgt het advies om een supplement van 20 microgram te nemen.

De belangrijkste bron van vitamine D blijft de zon. Ons lichaam maakt door het zonlicht zelf vitamine D aan. Een andere bron van vitamine D is onze voeding. Vitamine D zit voornamelijk halvarine.

Vitamine D zorgt voor een goede opbouw van de botten. Het zorgt ervoor dat kinderen minder kans hebben op het krijgen van rachitis (krom worden van de botten bij gebrek aan vitamine D) bij kleine kinderen en op bescherming tegen botbreuken en valgevaar bij ouderen.

Wil je meer lezen over de vernieuwde adviezen ten aanzien van vitamine D? Op de site van het Voedingscentrum staat meer informatie.

Geplaatst in Gezond | Een reactie plaatsen

Wel of geen koolhydraten?

Regelmatig komt er in de media weer een bericht over het wel of niet eten van koolhydraten. Uit recent onderzoek blijkt dat het eten van koolhydraten ‘s avonds voor meer verzadiging zorgen. Daarbij is echter onduidelijk om welke koolhydraten dit zijn? Meer onderzoek is dan ook nodig.

Er zijn diverse boeken waarin wordt geschreven over het feit dat koolhydraten slecht zijn. Regelmatig wordt ook naar mijn mening gevraagd over koolhydraten. In mijn beleving heeft ieder mens koolhydraten nodig. Dit zijn namelijk de voedingstoffen die ons lichaam nodig heeft om de lichaamscellen te voorzien van energie.

Geadviseerd wordt om 40-70% van je voeding te laten bestaan uit koolhydraten. Bron van koolhydraten zijn aardappels, brood en pasta. Meer dan de geadviseerde hoeveelheid kan betekenen dat iemand te weinig vetten en eiwitten binnenkrijgt. Wel is het belangrijk om goede koolhydraten te eten. Dit zijn de koolhydraten die zitten in (volkoren) brood, zilvervliesrijst en aardappels. Het is inderdaad beter om de geraffineerde suikers te vermijden. Dit zorgt namelijk voor hoge bloedsuikerpieken en diepe dalen. Je voelt je bij een piek even heel goed, maar dat gevoel verdwijnt al snel. Je hebt dan weer snelle suikers nodig om datzelfde gevoel te krijgen.

Een regelmatig eetpatroon met voldoende koolhydraten, vetten en eiwitten is voor de meeste mensen een prima eetpatroon. Meer weten over koolhydraten? Op de site van het Voedingscentrum staat meer informatie.

Geplaatst in Gezond | Een reactie plaatsen